Thursday, June 28, 2007

Sonera, Pohjoismaiden suurin teleoperaattori, osaa: ADSL-liittymä alhaalla 18h

Viitaten mediassa jonkin verran esillä olleeseen uutiseen, Nolo näppäilyvirhe katkoi Soneran nettiliittymiä, niin tottakai olen Soneran kämmäyksen uhri! Se, mitä uutinen ei kerro on se, että miten kauan toi katkos kesti. Lisäksi ihmetyttää miten Soneran uskomattoman lahjakas tekninen asiakaspalvelu ei osannut sanoa asiasta mitään - tai onneksi myönsivät että liittymä on katkennut ennen aikojaan.



Poikki 5h 30min
Irssin ruudulta huomasin, että nettiyhteys oli mennyt poikki kello 6.19. Kesäloman kunniaksi heräilen joskus puolen päivän aikaan ja huomaan, ettei DSL-linkkivalo enää pala. No soittoa Soneran tekniseen asiakaspalveluun. Jonotan sinne 1h 45min. Sitä sopii ihmetellä mistä Sonera on repinyt tilastolliset vastausajat jotka Ficora velvoittaa yritysten ilmoittamaan. Jos joku on onnistunut saamaan Soneran laajakaistapalveluiden asiakaspalvelusta vastauksen alle 1min, tai edes keskimääräseen aikaan, 2min, niin tarjoan banaanin!

Kun vihdoin saan vastauksen, kertoo virkailija, että heille on intrassa kerrottu, että tekninen vika on (no voihan sitä sellaiseksikin kutsua, kai...) on katkaissut joidenkin laajakaistaliittymiä, mutta olen kuulemma ensimmäinen joka soittaa hänelle.
No virkailija lupaa pistää merkinnän liittymäni tietoihin, että se pitää nostaa takaisin asap ja lupaa pistää asiaa eteenpäin.

Poikki 10h
Soitan toistamiseen Soneran tekniseen asiakaspalveluun ja kysyn, että kai liittymä nousee tänään takaisin sillä kello lähestyy 16 jolloin laiskat teknikot yleensä lähtevät kotiin. Jonotin sinne 50min. Parannusta edelliseen, mutta edelleen jos joku on onnistunut pääsemään asiakaspalveluun läpi 2min ajan, niin tarjoan banaanin.

Poikki 12h 30min
Edistystä; DSL-linkkivalo kertoo, että linkki DSLAMiin on pystyssä! "Loistavaa, pääsen leffaan niin että tiedän, että Internet-yhteys kotona taas toimii", ajattelin. Noh, iloitseminen on ennen aikaista. TCP/IP ja/tai UDP-yhteys ei toimi, enkä saa DHCP:ltä itselleni IP:tä. Leffaan pitää lähteä 30 min päästä ja ajattelin taas soittaa Soneran tekniseen asiakaspalveluun, jos sieltä vaikka oltaisiin päästy lähelle Ficoralle ilmoitettuja keskimääräisiä vastausaikoja.

No eipä tietenkään. Lähden leffaan, enkä jaksa miettiä nettiä sen enempää. Jos se ei aamulla toimi, saan korvauksia Soneralta.


Poikki 18h
Ihme ja kumma! Koneeni on saanut IP-osoitteen! 6h siitä kun DSL-linkki pärähti takaisin ylös!

Herää muutama kysymys Pohjoismaiden suurimman teleoperaattorin toiminnasta;

  • Miten palvelimiin päästetään käsiksi ihminen joka ei osaa asettää koneen kelloa oikein, vaikka tietää minkälaiset seurakset siitä tulee jos sen nyt vaikka pistää yhdellä kuulla väärin.
  • Miksi Soneran palvelimiin ylipäätään asetetaan ajat käsin? Eikö Sonera ole kuullut NTP:stä?
  • Jos isolta osalta asiakkaita (Sonera ei ole kertonut kuinka suurelta osalta) voidaan Internet-yhteys katkaista automaattiajolla noin helposti, miksei niitä saada yhtä helposti automaattisesti ylös?
  • Miksi DSL-linkin paluun jälkeen TCP/IP -verkko ei toiminut?
  • Miten Sonera voi olla näin käsi?
Kyllä, olen vaihtamassa Saunalahteen, joka taitaakin olla alkuperäinen syy netin katkeamiseen sillä siirtoaika on 20.7. joka osuu sopivasti tuohon kämmin piiriin.

1 comment:

Liittymävertailu said...

Olipa huonoa asiakaspalvelua.